Dag 7 Hué - Hoi An (135 km)

19 april 2018 - Hoi An, Vietnam

Dag 7
De dag begon om 6.00 uur met een wakeup call en om 7.30 uur vertrok de bus van Hué naar Hoi An.
Onderweg gestopt in een lokaal dorpje waar we konden zien hoe een traditionele 'non la' (gevlochten plataan bladeren hoed) word gemaakt. Ook werd er een demo gegeven hoe wierrook stokjes worden gemaakt.
Daarna doorgereden en op diverse uitkijkpunten gestopt. We reden over de Hai Van Pas (Wolkenpas). Ook een Ruïne, Cham Historisch Museum in Dangang bezocht, met oude opgravingen uit het Champa-tijdperk. Gestopt bij de Drakenbrug voor enkele foto's. Hierna reden we door de Marble Mountains, langs grotten en tempels. In één van de grotten (Marmeren grot) heeft een groot slagveld plaatsgevonden.

In deze grot was een opening te zien waardoor de Amerikanen d.m.v. een dropping door een  helikopter met een touwladder de grot binnen kwamen. De beschietingen en martelingen waren uitgebeeld, zodat we een goede indruk kregen wat zich toen heeft afgespeeld. De Vietnamezen die in de grot waren konden geen kant meer op.
Totaal zijn er in de oorlog 50.000 duizend Amerikanen gesneuveld  en 3.000.000 Vietnamezen. Vandaar dat Amerika altijd het gevoel heeft gehad dat zij de oorlog hadden gewonnen, omdat zij minder manschappen hebben verloren dan de Vietnamezen.
Onderweg naar Hoi An werd ons door de reisleider Rieks,  die ons overigens fantastisch begeleidt (wij hoeven nergens aan te denken, we moeten alleen zorgen dat we op het afgesproken tijdstip aanwezig zijn bij bijv. de bus of het hotel en verder is alles prima georganiseerd) ook weer alvast een stukje over de geschiedenis van Hoi An verteld.
O.a.
Dat opvalt dat hier bijna iedereen  een helm draagt en zich meer aan de regels houdt dan in het noorden van Vietnam.
Scooters zijn hier duurder dan in Europa
Chinese  makelij ongeveer 30 tot 35 miljoen vdn (€1250,00)
Japanse makelij Yamaha 50 miljoen (€ 1786,00)
Veel 2e hands scooters/brommers
Vaak worden deze cash betaald.  Er wordt voor gespaard. Niet geleend.
Schuld is een Eren schuld. Die draag je niet over aan anderen.
Bij auto's  geldt dat oosterse Auto's zoals Nissan, Daihatsu  zijn een stuk goedkoper dan in Europa.
Europese Auto's zijn in Vietnam  2x zo duur dan in Europa.

Onderweg zijn we ook nog even aan het strand gestopt voor een fotoshoot op South China Beach.

Daarna eindelijk op weg naar het hotel en de tassen en koffers in de kamers gedropt.   Was uit de koffers gehaald en naar de massage salon gebracht.  Deze salons zijn van alle markten thuis. Je kan er je kleding laten wassen, maar ook diverse soorten massages, schoonheids behandeling, manicure en pedicure.
Wij hebben een Orange therapy (Vietnamese massage met orange oliën) besteld voor 2 uur pp de andere dag voor maar 780.000 vdn (€27,50) pp.
Nadat we de massages hadden gereserveerd brachten we een bezoek aan de markt (soort Markthal). De reisleider leidde ons door de Stad Hoi An en liet ons de high lights zien,  zoals de chinese brug, japanse overdekte brug, chinees huis, leuke winkeltjes met lederwaren en allerlei prullaria. Ook liet hij zien waar je kleding op maat kan laten maken. Een aantal dames van onze groep hebben dan ook jurkjes laten maken. Ze zochten een model jurk uit, daarna in welke stof ze deze gemaakt wilden hebben en vervolgens werden hun maten gemeten. De andere dag moesten ze terugkomen om te passen en eventuele correcties laten uitvoeren.
Wat een leuk stadje is Hoi An!
Na het  diner in de stad nog wat geborreld op het terras en vervolgens wilden we met de taxi terug naar het hotel, maar de taxi chauffeurs vroegen veel te veel geld voor de korte rit naar het hotel en vervolgden wij onze weg per benenwagen.