Dag 4 Halong Bay - Ninh Binh (174 km)

16 april 2018 - Ninh Binh, Vietnam

Zoals gezegd om 6.45 uur stond een aantal deelnemers van onze groep klaar op het bovendek van de boot voor een work out Chai Thee. Deze workout duurde een kwartier. Was best leuk om eens een keertje te doen. Daarna stond er een klein ontbijtje (koffie/thee/croissantje/muffin) voor ons klaar en na deze  kleine versnapering gingen we met een bootje naar de krijtsteenrotsen om vervolgens in de grotten te lopen. Na het bezoek aan deze grotten werden we weer per bootje naar de grote boot gebracht voor een uitgebreide brunch. Na de brunch hebben we afscheid genomen van het personeel op de boot.
Het was echt een hele leuke ervaring!
Op weg naar onze volgende bestemming, stopten we na een half uurtje bij een parel fabriek. Daar werd ons uitgelegd hoe parels gekweekt worden. Erg leuk om eens te zien, maar je begrijpt, daarna werden we nog even de winkel in geloodst.  Waar de parels te kooop werden aangeboden en natuurlijk was het hartstikke duur.
Weer in de bus en dan nog een tussenstop in Halong. Hier hebben we de Du Hang pegode bezocht. Voor we de Pegode betraden, was er gelegenheid om naar het toilet te gaan, maar daar heb ik maar even vanaf gezien. Het was er zo smerig met een gat in de grond en het stonk nog verschrikkelijk ook. Nou ik had effe bedankt. Ik heb het maar opgehouden.
Onderweg terug naar de bus diverse foto's geschoten van de manier waarop hier fruit, schelpdieren, kippen, bloemen e.d. worden verkocht. Ook zagen we een bouwplaats, waar de vrouwen net zo hard of mischien wel zwaarder/harder werken dan de mannen. Respect hoor voor de Vietnamese dames. Ze streden mee in de oorlog, maar ook nu nog laten de vrouwen zich gelden.
Wat wel heel erg in deze culuur speelt is het respect voor de ouderen. Dat geldt zelfs voor een tweeling. Degene die als eerste geboren is zal altijd meer respect hebben van zijn/haar broer/zus.
Na Halong weer in de bus naar Ninh Binh de voormalige hoofdstad van Vietnam.
We kwamen rond 18.00 uur aan in ons hotel. Daar was de avond vrij in te vullen. Uiteindelijk zijn we toch met 13 van de 17 reizigers gaan eten in de stad.
1 van onze medereizigers had op internet snel een restaurant opgezocht. Bij het restaurant aangekomen, ging de kelner/eigenaar gelijk voor ons in de weer met tafelsen stoelen. Uiteindelijk hebben we er heerlijk gegeten, al hoewel het niet allemaal gestructureerd ging. De één had z'n voorgerecht al op en de ander begon al aan z'n hoofdgerecht. De toilet was ook niet schoon, maar dat komt in ieder geval in het noorden heel veel voor.
Zoveel mogelijk boven de toilet hangen als het een normale toilet is, anders heb je geen keus als je een toilet treft met alleen een gat in de grond en lamellen als deur.
Toen we wilden afrekenen waren we hele verbaasd. Bier was voor rekening van de eigenaar (7 mensen hebben bier gedronken, gemiddeld 2 pp). Uiteindelijk was de totale rekening 1.020.000 vnd (vietnamese dong), in euro's
€ 36,18 gedeeld door 13 personen, was € 2,78 pp. Dit konden wij natuurlijk niet goed vinden en hebben de eigenaar dan ook een vette fooi gegeven.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bernadette Striebeck:
    18 april 2018
    Weer heel erg. Mooi om te lezen.
    Xxxxxx