Dag 9 3e dag Hoi An

21 april 2018 - Bình Nguyên, Vietnam

We begonnen de dag weer vroeg. Om 6.00 uur ging de wekker, want er stond weer een fietstocht om half 8 op het programma. De temperatuur liep al snel op, vandaar dat deze tocht vroeg op de dag gepland stond.
Het was wederom een hele leuke fietstocht door de rijstvelden en het platteland rond Hoi An. Op één van de plantages werden wij opgewacht door een ouder echtpaar van 95 en 92 jaar oud. Ze zijn 75 jaar getrouwd en hebben 5 kinderen. Ze wilden graag met ons op de foto. Wat mij opviel is dat de dame haar man niet losliet. Ze bleef hem stevig vasthouden. Zo schattig om te zien.
We vervolgden de tocht door nauwe straatjes langs de huisjes van de lokale bevolking en kwamen onderweg een man met een buffel tegen. Als je wilde mocht je een rondje maken en een foto er van nemen. Nou ik had bedankt. Zo'n vies beest, daar had ik effe geen trek in. Eén van onze medereizigers wilde graag een begraafplaats bezoeken, dus daar zijn hwe ook onderweg nog even gestopt. Na 2,5 uur fietsen waren we wel toe aan een drankje. Even snel een glaasje fris gedronken (voor onderweg hadden we ook flesjes water meegenomen, maar die waren al snel leeg, want het was zo warm) en lagen er alweer een bamboe basket boat voor ons klaar. Dit zijn zogenaamde ronde kokosnoten uitgehold gemaakt van bamboe. We gingen met tweetallen in dat bootje en de man/vrouw peddelde rustig in de rivier rond en onderweg maakten ze voor iedereen sieraden van bamboe bladeren o.a. een ring in de vorm van een sprinkhaan, armband in de vorm van een roos, ketting of zelfs een bril.
Het was ongeveer 35 graden zonder zuchtje wind. Dit was wel heel erg warm. En als dan de peddelaar(ster) ook hrt bootje stil legt om de sieraden te fabriceren, werd je daar effe niet vrolijk van. Raymond werd zelfs helemaal niet lekker van de hitte. En was dan ook blij dat dit tochtje voorbij was en in de schaduw kon plaatsnemen.
Na deze peddeltocht gingen onze fietsen op een motorboot en voeren we samen langs verschillende strandjes. Ook zagen we netten op bamboe palen boven het water hangen. 's Nachts worden deze palen naar beneden gehaald, zodat de netten in het water vallen en de vissen er zo in kunnen zwemmen. Dit is effectiever dan de hele dag je hengeltje uit te gooien.
Na de fiets/boot tocht waren we de middag vrij.
Wat ons overigens wel opvalt, is dat VietnamThailand van 20 jaar geleden is. Het is een land die heel snel wil innoveren. Dit zal nog een jaar of 10 duren voordat zij ook zo ver zijn, maar op mobiel telefoongebied is Vietnam weer verder. Hier heb je bijv. 4G netwerk, waar ze in Thailand nog steeds 2 of 3G hebben.

's Middags hebben we een noodle soepje gegeten en een tukkie gedaan op de kamer. Hier waren we even aan toe na zo'n intensieve 1,5 week.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marga Haaring:
    22 april 2018
    Jullie komen niet uitgerust terug. Elke dag vroeg op. En met de hitte zijn het toch vermoeiende dagen. Dat echtpaar wat jullie gezien hebben, die hebben wij ook gehad ong 5 weken geleden. Leuk he. Hoi An is een leuke plaats. Nog kleding laten maken???
    Nog heel veel plezier.
  2. Cobi:
    22 april 2018
    Hoi hoi Agnes en Raymond,

Fantastisch jullie vakantie. Totaal andere beleving dan Europa. Uitrusten is er niet bij, maar dat kan weer in Nederland als je aan het werk bent :) :). Groeten vanuit een warm maar minder vochtig OBL. Dikke knuffel van Cootje en Wimmie.