Dag 17 Ho Chi Min City

29 april 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Dag 17
Vandaag zoals gezegd een bezoek aan de Cu Chi tunnels.
Het onderaardste tunnelstelsel ligt ongeveer 70 km van Ho Chi Min City en is het indrukwekkende bewijs van het taaie verzet van de Vietcong. Dit tunnelstelsel was 250 km lang. (Met 2 gereconstrueerde delen, met de ingangen Ben Dinh  en Ben Duoc.
Bij aanvang van deze excursie kregen we eerst ter introductie een  videodocumentaire met flikkerende zwart-wit beelden en krakend geluid te zien en te horen. Daarna een rondleiding gehad door een stuk bos. Wat we daar hebben gezien zijn primitieve, maar gruwelijk effectieve bamboevallen, een werkplaats voor de productie van  bommen en mijnen, een verwoest Amerikaans pantservoertuig en nauwe tunnels.
Het is soms verbluffend hoe onbezorgd, zelfs vrolijk de oorlog in Cu Chi wordt gepresenteerd. Tenslotte kwamen alleen hier al tienduizenden mensen om het leven en veranderden napalmbommen de omgeving in een compleet maanlandschap. Vanuit Amerikaanse helikopters werd op alles geschoten wat bewoog.
De geschiedenis van de tunnel voert terug tot het jaar 1948, toen de Vietminh bij wijze van verzet tegen de koloniale overheersing onderstaande schuilplaatsen aanlegde.
Daaruit ontstond in de jaren 60 een zich tot de in de buurt gelegen rivier de Saigon uitstrekkend, wijdvertakte tunnelstelsel met onderaardse kamers, veldhospitalen, keukens en vallen. Soms was het gangenstelsel drie lagen diep. Toen de Amerikaanse  strijdkrachten in 1966 voor hun 25ste divisie in de buurt een steunpunt inrichtten, hadden zij niet in de gaten dat hun vijand direct onder hen zat. Toen ze de tunnels eindelijk hadden ontdekt, konden ze er slechts geringe schade aan toebrengen. Napalmbommen en ontbladeringsmiddelen konden er niets tegen uitrichten. Ook kleine soldaten "tunnelratten" genoemd, konden geen grote successen behalen, velen van hen stierven een gruwelijke dood. De inzet van honden mislukte door de geur van Amerikaanse zeep en kledingstukken die de Vietcong als misleiding voor de tunnelingangen legde.
Overal werd aan gedacht om de vijand te misleiden, zelfs de schoenen (sandalen) die gemaakt werden van autobanden, zodanig dat de achterkant breder was dan de voorkant en het relief aan de onderkant precies andersom was,  zodat de sporen precies andersom liepen.
Na de oorlog werden Cu Chi en zijn bewoners een symbool van het Vietnamese verzet. Het in 1995 direct aan de Saigonrivier gebouwde Ben Duoc is gewijd aan de slachtoffers. Daar zijn op de granieten platen de namen van 44.357 gevallenen aangebracht.
Na dit wederom indrukwekkende bezoek aan een door oorlog geteisterd gebied, rijden we snel door naar Tay Minh,  de bakermat van het Cao Dai geloof, een unieke religie die elementen van verschillende godsdiensten in zich verenigt. Zoals al eerder gezegd, kan dat ons gestolen worden. Wij hadden liever langer bij de Cu Chi tunnels gebleven. Ons werd door de reisleiding ook verteld, dat het bezoek aan deze tempel ook wel eens niet in het programma zit. Wij hebben toen ook aangegeven dat ze dat beter altijd eruit kunnen houden en eventueel als extra optie aan kunnen bieden.  Wij moesten hier immers ook nog eens drie kwartier verder voor rijden.
's Middags waren we vrij Terug in het hotel wat gedoucht,  geluierd en opgemaakt voor de avond. Eerst maar eens een lekker bakkie koffie scoren. Uiteindelijk bij Starbucks beland, daar 2 mokka koffie gescoord en 2 gebakjes voor slechts 12 Euro. Koffie is relatief duur in Vietnam. Daar ook de 1 ste helft van Feyenoord gekeken op m'n telefoon. In de rust wilden we weer wat winkeltjes gaan kijken, maar onderweg werd de nood hoog bij Raymond. We dachten oh oh hij wordt de volgende. Één van onze medereizigers heeft deze dag ook moeten afhaken vanwege vele toiletbezoeken, maar over het algemeen is onze groep bespaard gebleven. Ik denkt ook dat dit te maken had met het feit dat wij de betere restaurants hebben uitgekozen en zeker niet bij kraampjes aan de straat iets hebben genuttigd.
Uiteindelijk in het hotel aangekomen, zijn we daar ook gebleven en hebben de 2e helft Feyenoord - Sparta gekeken.

1. Gr pa:
    30 april 2018