Dag 16 Ho Chi Min City

28 april 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Dag 16
Iedere dag begint de reisleider met  Good Morning Vietnam!!!!!
Vandaag weer een vol programma.
Te beginnen bij het Oorlogs Museum (War Remnants Myseum)
Dit is het voormalige kantoor van de U.S. Information Agency (USIA) hierin worden sinds 1975 de gruweldaden van de vroegere vijand gepresenteerd. De oude naam Museum voor oologsmisdaden is weliwaar veranderd, maar de schokkende foto's en teksten, de foetussen van mismaakte kinderen als gevolg van Agent Orange (fosfor/chemische aanvallen) en de afgebeelde oorlogstaferelen vertellen een duidelijke boodschap: het Amerikaanse leger was wreed en mensonterend. Een nagebouwde tijgerkooi, toont de brute omstandigheden in gevangenissen in de franse koloniale tijd en het tijdperk van de Zuid-Vietnamese dictators.
Ook de werktuigen waarmee de gevangenen gemarteld werden stonden tentoongesteld.
Heden ten dage hebben sommige Vietnamezen nog steeds last van deze oorlog. Hetzij dat zij een dierbare hebben verloren, hetzij ze een verminkt kind ter wereld hebben gezet als gevolg van de chemische aanvallen, omdat zij toch op de één of andere manier besmet zijn.
Ieder jaar op 30 april is het independence day (onafhankelijkheids dag),  op deze dag werd het vredesbestand getekend en trokken de Amerikanen zich terug.
Daarna nog een kleine stadstour gemaakt, langs de Notre Dame Kathedraal, het Stadhuis, het Opera House en het oude Postkantoor. Nog snel een kijkje genomen in de Binh Tay markt (Chinese markt)
Daar ben ik snel weer uitgelopen, want dit was allemaal rommel, stofjes e.d.
We besloten nog maar eens een ritje met de cyclo (riksja) te doen door de stad. Maar oh oh  wat een verkeer. Alles  rijdt kris kras door elkaar en het gaat allemaal goed. Wij hebben in ieder geval geen aanrijding gezien.
Wat wij ook voor het eerst hebben gezien, een betaalde parkeergarage speciaal voor scooters en brommers.
Wij vinden overigens Saigon geen mooie stad. Er staan heel veel gebouwen in  de steigers en er wordt veel nieuw gebouwd.
's Middags eerst snel een douche gepakt op de hotelkamer. Wat geluierd en aan het einde van de middag weer de stad ingegaan, want het is er erg heet op de dag.
's Avonds naar de zgn markthal (vergelijkbaar met de markthal in Rotterdam) Daar hebben we heerlijke sushi gegeten. Na afloop nog een openlucht voorstelling gekeken, een lekker bakkie koffie genuttigd en weer op tijd naar bed, want morgen gaat ons wekkertje weer om 5.45 uur. Voor o.a. een bezoek aan de Cu Chi tunnels.

1. Wilma:
    29 april 2018
    Hoi Agnes en Raymond wat een verhalen en wat een vol programma.
    Nog even genieten en dan thuis maar uitrusten.
    Fijne dagen nog
  2. Pa en ma den Haan:
    29 april 2018
    Mooie vakantie, mooi land, leuke ervaring, weinig rust, nog veel plezier !
  3. Cobi:
    29 april 2018
    Tja, een stad met veel gezichten. Goed dat historie goed bewaard wordt en toegangelijk is. Maar we leren er nog niet veel van.
    Veel plezier de laatste dagen en volgens mij is er nog een vakantie nodig om uit te rusten :) :).