Aankomst in Hanoi Vietnam

13 april 2018 - Hàng Bồ, Vietnam

Dag 1
De reis naar Vietnam is volgens schema verlopen. Op schiphol bij aankomst van de gate kwamen we al gelijk 2 bekenden tegen. Monique en Simon de Jong. Wij kennen hen via de voetbal. Zij waren onderweg naar Dubai, waar wij onze tussenstop hadden. In Dubai hadden we 3.30 uur om over te stappen. Ruim op tijd dus. We hebben daar een kopje koffie gedronken en voor we het wisten moesten we alweer naar de gate voor vertrek naar Hanoi. Raymond was naar het toilet gegaan en vertelde bij terugkomst dat het best een behoorlijk eind lopen was naar de toiletten. Ondertussen kreeg  ik contact met 3 Nederlandse dames die naast mij aan het zoeken waren. Het bleek dat één van de dames haar ipad kwijt was, die zij dacht in haar tas te hebben gestopt, maar naar later bleek naast haar tas in het vliegtuig. Zij hadden dit gemeld, maar mochten niet meer het vliegtuig in omdat deze op dat moment werd schoongemaakt. Uiteindelijk hebben ze de ipad niet meer gevonden. Toen Raymond terug kwam ben ik ook nog even naar het toilet gegaan. Dat was ongeveer 15 minuutjes lopen. Jeetje wat een afstand voor een toilet, ik dacht dat Raymond overdreef, maar het was echt een roteind lopen.  Toen ik terug kwam zijn we gauw door de controle heen gelopen waar Raymond op mij stond te wachten. We moesten een steile roltrap af en toen wij éénmaal beneden kwamen zei Raymond ineens, ik heb m'n vestje boven laten liggen. Nou hij wist niet hoe snel hij boven moest komen (steile gewone trap), want immers zijn portemonnee en mobiele telefoon zat er ook nog in.
Nou Robin, hij weet nu hoe jij je voelde toen jij in San Fransisco de tas met de foto/videocamera had vergeten mee te nemen. Je rende toen snel de pier weer op en gelukkig hij stond er nog. Pfffff
Achteraf bleken de dames bij ons in de groep te horen, dus je begrijpt dit wordt nog wel eens herinnerd. Niks vergeten dames......
De vlucht van Dubai naar Hanoi is verder prima verlopen.
Op het vliegveld van Hanoi eerst nog de 2e helft van onze visa regelen. Dit ging overigens best snel en toen verzamelen bij de groep van totaal 17 mensen.
De eerste vietnamese dongs gepind en daarna 3 kwartier met de bus naar het hotel. Daar aangekomen hadden we 1,5 uur om te douchen en om te kleden alvorens we naar het welkomst Diner gingen.
Maar om daar te komen, dat is een uitdaging. Heel veel scooters hier. Alles rijdt kris kras door elkaar. Scooters, auto's, voetgangers en busjes. En maar toeteren. Echt niet normaal. En niemand wordt boos, want dat is een gewoonte voor hen. Doordat het niet zo hard gaat, gaat het allemaal goed (onvoorstelbaar)
Na het diner zijn we weer met z'n allen naar het hotel gegaan. Iedereen was moe en gingen dus allemaal op tijd naar bed. Immers de volgende dag hadden we een wakeup call om 7.00 uur.

Dag 2

Vandaag zijn we begonnen met een bezoek aan de tempel van de literatuur, voorheen Vietnams 1ste Universiteit. Daarna gingen we op weg naar het vrouwen museum, maar voordat we daar aankwamen had de chauffeur nog een leuke verkeersmanouvre voor ons in petto. Hij keerde gewoon op een druk kruispunt de bus, om ons aan de goede kant van de straat uit te laten stappen. Nou dat is in Nederland toch niet denkbaar.
Het vrouwen museum (Bao Tang Phu Nu Viet Nam) gaf een beeld van talloze  verzetstrijdsters in de geschiedenis van Vietnam en de rol van de vrouw in de samenleving ( zwaar werk op de rijstenvelden, huishouden enz).
Na dit bezoek zijn we door de bus bij traditionele fietsen (riksja's) gebracht. Daar werden we 3 kwartier in rondgereden. Een hele leuke ervaring. Maar man man wat een verkeersdrukte.
Na de rit met de riksja met de bus naar het Ho Chi Minh (eerste president) museum, waar o.a. het paleis, zijn woon- en werkkamer en het mausoleum te zien zijn. Hij stond aan het begin van de opbouw van het huidige Vietnam.
Hij was niet getrouwd, had geen kinderen, maar wijdde zijn leven aan de opbouw van Vietnam. Vervolgens brachten we een bezoek aan het waterpoppentheater. Ik had in Nederland al van diverse mensen gehoord die er ook eens zijn geweest, dat we dit wel konden skippen, maar ik dacht we gaan het zelf ervaren. En inderdaad ook wij zullen het niet aanbevelen. Het was zelfs zo saai, dat het merendeel van onze groep en zelfs meerdere mensen om ons heen in slaap waren gevallen. Ik zat af en toe te knikkenbollen maar dacht nee Ag, je moet wakker blijven. Maar toen ik één van mijn medereisgenoten voor me onderuitgezakt zag zitten met haar ogen gesloten, heb ik ook maar even lekker mijn oogjes gesloten. En naar later bleek, waren wij zeker niet de enigen.
Na het waterpoppentheater zijn we met z'n allen gaan dineren en daarna weer naar het hotel gewandeld.Het weer nodigde zeker niet uit om buiten te blijven. Het begon namelijk behoorlijk te regenen. Dan maar weer op tijd ons mandje in, want de volgende dag moesten we alweer vroeg op om Hanoi te verlaten en met de bus 4,5uur rijden naar Halong Bay.

1. Romana:
    15 april 2018
    Leuk geschreven moes! En ook die ouwe zullen we nog weleens gaan herinneren aan zijn vergeten vestje ;)
  2. Bernadette Striebeck:
    Hallo Agnes en Raymond,
    Wat leuk om jullie reisverhalen te mogen lezen.
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
    En wat een mooie reis hebben jullie te gaan.
    Lekker genieten!

Liefs, Bernadette
  3. Dineke en Jan:
    Hoi Agnes en Raymond,
    Leuk om jullie reis te volgen en de eerste foto’s te zien.
    Geniet maar fijn.
    Groetjes van Jan en Dineke
  4. Sariena:
    18 april 2018
    Xin chào,

Bij toeval ingelogd op mijn oude mailadres en wat leuk te zien dat jullie een reisverslag bij houden!

Wat een hoop hebben jullie tijdens dit eerste verhaal al mee gemaakt :)
    Ik ga zeker de rest van de verhalen nog lezen maar als jullie terug zijn moeten we maar eens een bakkie doen.
    Geniet van de reis en elkaar
    Liefs Xx Saar
    (Serge & Bram)