Dag 10 Hoi An - Qui Nhon (330 km)

22 april 2018 - Quy Nhơn, Vietnam

Dag 10
Vandaag stond er een lange busrit op het programma van ca 330 km.
onderweg gestopt in My Lai bij een museum over de Vietnam oorlog. Dankzij de moed van soldaat Ronald Ridenhour en journalist Seymour Hersh kwam het bloedbad bij My Lai aan het licht. Maar My Lai was geen unicum. Het kwam op veel plaatsen in Vietnam tot vergelijkbare oorlogsmisdaden, die vaak ongestraft bleven.
Vrouwen werden één voor één verkracht voordat ze werden vermoord. Zoals bij alle oorlogen worden ook ongeschuldige burgers vermoord. De Amerikanen kregen het bevel om op alles te schieten wat bewoog. Ouderen werden vermoord, vrouwen verkracht en kleine kinderen als dieren afgeslacht. In korte tijd joegen de Amerikanen 504 onschuldige burgers op beestachtige wijze de dood in. Het officiële bericht meldde later dat 128 tegenstanders in de strijd waren gedood. Toen echter de uitspraken van soldaat Ronald Ridenhour en de gruwelijke foto's van Ronald LHaeberle in november 1969 door journalist Seymour Hersh voor het eerst werden gepubliceerd, werd geschokt gereageerd. Het kwam tot een rechtzaak. Van de betrokkenen werden slechts 26 Amerikanen vervolgd en maar 1 tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld, de verantwoordelijke luitenant William Calley. Al na 3 dagen verleende president Nixon gratie aan de luitenant, die uiteindelijk 3 jaar huisarrest kreeg.

De Vietnamoorlog was het gevolg van de strijd tussen Noord en Zuid Vietnam. Het communistische noorden van Vietnam wilde het zuiden erbij betrekken, maar daar hebben de Amerikanen een stokje voor gestoken.

Het bezoek aan dit museum was zeer indrukwekkend!

Aangekomen in het mooie hotel Seagull aan het strand. (Jammer genoeg bleven we hier maar 1 nachtje)
's Middags en 's avonds een heerlijke lunch/diner gehad. En om 22.00 uur plaatselijke tijd ons gereed maken voor de Bekerfinale AZ - Feyenoord in de Kuip. Via een VPN verbinding en abonnement van ZiggoGo konden we de wedstrijd helemaal volgen. Samen lagen we te juichen bij de 0-1. Haha.
Ondanks dat de wedstrijd niet van hoog niveau was, waren we super blij met het eindresultaat 0-3.

1. Gr pa:
    23 april 2018
    Mooi verslag
  2. Daisy:
    23 april 2018
    Leuk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen! En dan hebben jullie nog zoveel dagen te gaan. Geniet er van!