29 juli 2023 Vancouver - Whistler en weer terug naar Squamish

29 juli 2023 - Whistler, Canada

Vandaag verlaten we Vancouver. Aan het einde van de reis keren we terug in deze sfeervolle hoofdstad van British Columbia. Onze volgende overnachting is gepland in Squamish. Onderweg daar naar toe diverse stops gehad. Te beginnen reden we op de highway 99. Deze snelweg, die bekend staat als de 'Sea to Sky Highway' één van de mooiste autoroutes van heel Canada. De schilderachtige route slingert vanuit Vancouver via de kust de bergen in, langs fjorden, meren en metershoge watervallen. We vervolgden onze weg naar Whistler. Onderweg eerst nog een tussenstop bij de Shannon Falls, dit is een hele mooie waterval. Daarna vervolgden we onze route voor 1,5 uur bij de bekende Sea to Sky Gondola. Deze gondel genomen, die ons in 10 minuten naar een waanzinnig uitkijkpunt heeft gebracht en waar we lopend  over een hangbrug een mooi uitzicht hadden over het grote "Howe Sound Lake". Daarna vervolgden we onze weg naar het populaire wintersportdorp Whistler. Dit dorp kreeg grote bekendheid door de Olympische- en Paralympische Winterspelen van 2010 en ligt in één van 's werelds grootste skigebieden. Het reusachtige skigebied is 3237 hectare groot, 34 liften en 20 pistes met allerlei moeilijkheidsgraden.

Op het moment dat wij in Whistler waren was er het Crankworx Whistler Mountain Bike Festival. Het was er super druk. Met als hoogte punt een wedstrijd mountainbike op de slopes van Whistler.

Helaas konden wij de wedstrijd niet zien, want op het moment dat de wedstrijd startte moesten we weer op tijd bij de bus zijn.

In de tussenliggende tijd wat rondgelopen in het skidorp en aan het eind nog een drankje gedronken met 2 medereizigers en een portie nacho's erbij besteld, want we hadden eigenlijk nog geen lunch genuttigd. Om 17.00 uur moesten we weer bij de bus zijn om de reis weer terug te aanvaarden naar Squamish Dit ooit zo slaperige stadje ligt ideaal, op een kruispunt waar zee, rivier en bossen samenkomen en is daardoor uitgegroeid tot het buitensport walhalla van de Canadese westkust

Bij aankomst in de hotelkamer vielen we beiden in slaap, maar we moesten over een half uurtje beneden in de lobby zijn voor uitleg van het programma voor de volgende dag, want deze was iets gewijzigd. Geen probleem. We hebben van medereizigers alsnog de planning door gekregen.

Nog een hapje gegeten en daarna op tijd naar bed, want de wekker was alweer op 6.45 uur gezet.

Morgen een lange reis voor de boeg van 485 km naar Clearwater.

1. Bernadette Striebeck:
    30 juli 2023
    Prachtig geschreven weer. En mooie foto's.
    Lieve groet. Bernadette
  2. Pa en ma den Haan:
    30 juli 2023
    Wat hebben jullie al veel gezien in een paar dagen mooie foto’s en weer een mooi reisverslag. Groetjes van ons 🥰