4-8-2023 Calgary - National Park Banff - Golden

4 augustus 2023 - Golden, Canada

Vandaag wederom een lange dag voor de boeg op weg naar Golden waar we zullen overnachten. In Calgary zijn in 1988 de Olympische Spelen gehouden, vandaar het verzoek om the Olympic Oval te bezoeken, mede omdat één van onze medereizigers de moeder van schaatscoach Arjan Samplonius is. Hij was o.a. coach van Ireen Wust en is nog steeds schaatscoach, maar helaas de reisleider wilde niet langs the Olympic Oval, waar voor ons land o.a Yvonne van Gennep 3x goud won. Dit vonden we wel jammer, daar de buschauffeur dacht dat wij daar gisteren al waren geweest (de buschauffeur had 1 dag vrij, om zijn dochter te bezoeken die een uurtje van Calgary af woont, maar een chronische spierziekte heeft en de week er voor gevallen was en haar heup had gebroken, zodat hij haar kon bezoeken) en hij dit later te horen kreeg van de reisleider, maar toen was het al te laat, omdat we al richting de volgende bestemming waren gereden en we niet meer konden keren om niet in tijdnood te komen. Wel hebben we een stop gemaakt bij de skischans, bobslee baan en skibaan. Dit leverde weer hele leuke foto's op.

Onderweg langs Lac des Arcs gereden waar een heel klein eilandje ligt, waarvan niemand weet wie de eigenaar is, vandaar dat er van verschillende landen vlaggen op staan, waardoor meerderen het bezit claimen.

Vervolgens door Banff National Park naar verschillende uitkijkpunten gereden te beginnen bij Hoodoos. Hier hebben Corina en ik cake uitgedeeld aan alle medereizigers, zomaar.....Dit hadden we de dag ervoor gekocht bij de Bakery in Heritage. Hier was een viewpoint van waaruit een gigantisch hotel Fairmont Banff Springs te zien is (ook wel Surprise Corner genoemd) die in de bergen gebouwd is.

Vervolgens een mooie waterval aanschouwd die op de Bow River uitkomt.

Daarna met de bus doorgereden naar het stadje Banff. Daar mochten we 2 uurtjes rondlopen. Koffie gedronken, en gewandeld langs de leuke winkeltjes en uiteraard geshopt.

De bus heeft ons weer opgepikt. De volgende stop was The Cave and Basin in Banff.  Hier was de geschiedenis te zien en vooral te ruiken van de historie van de warmwaterbronnen. De grot en het zwembad hebben al meer dan 10.000 jr een speciale betekenis voor Aboriginal-volkeren en doen dat nog steeds. In 1883 stuitten 3 spoorwegarbeiders op de warmwaterbronnen en veroorzaakten zo een reeks gebeurtenissen die leidden tot de oprichting van Canada's eerste Nationale Park.

De volgende stop is Lake Louise. Een gehucht in het Nationaal Park Banff. Het is gelegen aan het Louise meer en grenst in het zuiden aan de Amerikaanse staat Montana. Wat een prachtig meer. Heel erg genoten. Zeker voor iedereen een aanrader als je ooit nog eens naar de Westkust van Canada wilt reizen. Dit geldt overigens voor de gehele rondreis. Verschrikkelijke mooie natuur.

Na dit mooie avontuur rijden we een uurtje richting Golden waar we de nacht zullen doorbrengen in Hotel Travelodge Sportman Lodge, gelegen aan the Columbian River.

Wij dachten 's avonds met 14 reisgenoten te gaan eten aan de rivier, was 30 minuutjes lopen, maar dat hadden we er wel voor over.  Uiteindelijk na een lange wandeling bleek alle eettentjes vol te zitten en moesten we weer rechtsomkeer en zijn aan de overkant van de weg bij een soort "Beeren" Restaurant gaan eten. We moesten dan wel buiten 15 minuutjes wachten, maar het was het meer dan waard. Raymond zei zelfs dat hij nog nooit zo'n lekkere spareribs had gegeten, dus dat zegt wel iets.

1. Corrie:
    5 augustus 2023
    Was weer leuk om "mee te reizen"!
  2. Bernadette Striebeck:
    6 augustus 2023
    Prachtig weer. Het verslag en de foto's

Bernadette.