30-7-2023 Squamish - Clearwater

30 juli 2023 - Clearwater, Canada

Om 7.45 uur stond de bus gereed voor vertrek terug naar Whistler waar er voor iedereen gelegenheid was om een lunch te kopen voor onderweg, daar we een rit van 6 uur voor de boeg hadden.

Van daaruit weer teruggereden naar Squamish waar we een Cultureel Museum " ĺiĺwat" hebben bezocht.

We vervolgenden onze weg naar Clearwater, maar eerst nog een bezoek gebracht aan het stadje Lillooet aan de oevers van de Fraser Rivier. Tijdens Canada's Gold Rush in de 19e eeuw was Lilloet een belangrijk startpunt voor gelukzoekers op zoek naar goud.  Van oudsher was dit een gebied van de 'First Nations', de eerste bewoners van Canada. Vandaag de dag bestaat meer dan de helft van de bevolking nog uit bewoners met een  inheemse achtergrond. Tevens zijn hier veel dronken mensen en junkies te zien.

We hebben ook nog een bezoek gebracht aan een voormalig medicijn huisje genaamd Miyazaki die werd bewoond door de Japanner Masajiro Miyazaki. Dit was een gerespecteerde medicijnman. Na zijn dood in 1984 heeft hij zijn huis nagelaten aan de plaats Lillooet.

Daarna vervolgden we onze weg naar Clearwater waar we onderweg hele mooie natuur, bergen en rivieren hebben gezien. Ook de bij ons in Nederland bekende bosbranden waren te aanschouwen d.m.v. hele grote rookwolken. Gelukkig konden we deze bosbranden rechts laten liggen.

Onderweg nog een toiletstop gehad, maar als je het op kon houden, was dat de beste keuze, want deze manier van een toilet bezoeken stamt uit de middeleeuwen.

Om 19.00 uur aangekomen in het hotel. Koffers op de kamers gebracht en een hapje gaan eten.