3-8-2023 Calgary

3 augustus 2023 - Calgary, Canada

De dag begon met een bezoek aan Calgary stad.

Hier hebben we diverse stops gemaakt. Als eerste  bij Princes Island Park. Enkele foto's geschoten en daarna doorgereden naar Chinatown. Dit stelde niet veel voor.

Vervolgens op een plek gestopt waar op dit moment het grootste Congres Centrum van de wereld wordt gebouwd.

Standbeeld van Our land - Our future. The Alberta Farm Family gefotografeerd.  Vervolgens By the Banks of the Bow. Deze sculpturen zijn gemaakt door kunstenaren uit Alberta.

Vervolgens weer met de bus in het centrum van Calgary afgezet en hadden we 2 uur om de stad te bezichtigen.

Ik ben samen met Corina de Tower of Calgary opgegaan en hebben met dit mooie uitzicht over de stad gekeken. Hier ook nog een film gekeken waarin werd getoond hoe de Tower is gebouwd. De Calgary Tower is in 1968 gebouwd, totale hoogte 191 mtr en heeft 3,5 miljoen Canadese dollars gekost. Dit zou nu omgerekend 2.394.437,70 gekost hebben.

De mannen zaten op een terras een bakje koffie te drinken en wij zijn daarna bij hen weer aangesloten.

Na 2 uur weer naar de bus en onderweg nog het Gemeentehuis gefotografeerd.

Aan de overkant van het stadhuis een gedenkplek  bezocht voor inheemse kinderen van een kostschool  die in het verleden werden verwaarloosd en verdwenen en naar later bleek vermoord. In 2021 is er een massagraf met 215 inheemse kinderen gevonden. Anoniem begraven op een onherkenbare plek, nabij een oude school in de stad Kamloops. Met behulp van radartechniek kon het graf worden opgespoord. Overigens is het graf nog niet opgegraven. Dit komt  doordat men nog bezig is met onderzoeken. Men hoopt in 2024 dit graf wel te kunnen openen, zodat de kinderen waardig kunnen  worden herbegraven. Die kostschool, waar inheemse kinderen verplicht naar toe werden gebracht, vloeiden voort uit de Indian Act uit 1867. Het doel van die wet was om de oorspronkelijke bevolking te assimileren met de witte, uit Europa afkomstige meerderheid." De witten moesten worden geciviliseerd, was de gedachte"   De kinderen van Inuit en First Nations (indianen, in de volksmond) mochten daarom hun moedertaal niet spreken. Bij de gedachten dat dit echt gebeurd is, maakt je misselijk. Hoe wreed mensen kunnen zijn. Brrrr

Stukje geschiedenis van Calgary

De volgende stop was Fort Calgary. In 1875 is Fort Calgary gesticht als buitenpost van de North-West Mounted Police. De bereden politie werd ingezet om paal en perk te stellen aan de whiskyhandel en smokkel in Zuid-Alberta. Rond het fort ontwikkelde zich een nederzetting. De groei van het onbeduidende prairiedorpje begon in 1883, toen de spoorlijn van de Canadian Pacific Railway tot in Calgary werd doorgetrokken. De kolonisten stroomden toe en in 1894 kreeg Calgary stadsrechten. Er werden boerderijen en ranches opgericht en de stad groeide uit tot het veeteeltcentrum van Zuid-Alberta. De eigenlijke economische boom liet nog tot 1914 op zich wachten. Met de ontdekking van olie en gas in Turner Vallen ten zuiden van de stad brak een periode van uitzonderlijke voorspoed aan. Calgary groeide uit tot een belangrijk handels- en dienstencentrum en de bevolking  nam gestaag toe. In 1947 werd in Leeuwarden olie gevonden en kreeg de economie nog meer impuls. Tot aan de oliecrisis in de jaren 1970 schoten kantoorgebouwen uit glas, staal en beton als paddenstoelen uit de grond. De 15e Olympische Winterspelen van 1988 brachten een nieuwe opleving teweeg en Calgary verwierf internationale bekendheid. In 2002 waren de ogen van de wereld alweer op Calgary gericht. Toen vond de topconferentie van de acht belangrijkste industrielanden ter wereld (G8) plaats in Kanaal Village in de Rocky Mountains ten westen van de stad.

De volgende stop was Hermitage Park. Dit levende theater is een waar openluchtmuseum dat op een speelse manier laat zien hoe het leven in Calgary er rond 1900 uit moet hebben gezien. Eerst werden we door een gids rondgeleid en later mochten we zelf de huisjes bezichtigen van dichtbij, een ritje in de stoomtrein maken en alles van dit park in de geest van de tijd beleven. Een aanrader vonden wij in ieder geval.

1. Gr pa:
    4 augustus 2023
    Weer een mooi verslag
  2. Pa en ma den Haan:
    4 augustus 2023
    Alweer een mooi verslag knap hoor 👍😘 groetjes van ons
  3. Nicole en Kees:
    5 augustus 2023
    Wat kunnen jullie toch mooi schrijven inderdaad. Mooie foto’s.
    En wat is de gletcher al klein geworden 😱
    Prachtige natuur daar hè?
  4. Bernadette Striebeck:
    6 augustus 2023
    Mooi verslag.
    Weer met veel plezier gelezen.

Groetjes, Bernadette