2-8-2023 Jasper - Rocky Mountains

2 augustus 2023 - Calgary, Canada

De route voerde ons vandaag dwars door het machtige Rocky Mountains gebergte. Onderweg hebben we diverse stops gemaakt om dit spektakel goed in ons op te nemen. Vanuit Jasper reden we de Icefields Parkway op, de beroemste route door de Rocky Mountains. We hebben een stop gemaakt bij de Athabasca en Sunwapta Falls, waar we water met groot geweld door smalle kloven zien storten. Vanaf diverse platforms hadden we schitterend uitzicht op dit natuurgeweld. Echt fantastisch om dit te zien en te voelen. Vervolgens doorgereden naar Columbia Icefield, een uitloper van de Athabasca Gletsjer.

De volgende uitdaging was, met een Ice Explorer omhoog (soms z'on 35%) naar de Columbia Icefield. Dit voertuig kan over sneeuw en ijs rijden. Tijdens de tocht verteld de gids over de gletsjer en de ijsvelden in de omgeving. Bovenaan verlieten we de Ice Explorer om te wandelen op de gletsjer. Een aparte belevenis in korte broek op een gletsjer wandelen. We zijn wel eerder op een gletsjer geweest, maar dan met skikleding aan en ski's onder. Na een half uur weer naar beneden met de Ice Explorer en beneden overgestapt in een touringcar die ons naar Columbia Icefield Skywalk bracht. Wandelen over een glazen vloer boven het rotsgebergte, 280 mtr hoogte, 35 mtr lang, 4990 kg glas op de vloer. Om dit alles mogelijk te maken hebben operators gedurende het maken van deze constructie de instructie gekregen om de deuren open te houden, mochten ze geen veiligheidsgordels dragen, zodat zij zo snel mogelijk de kraan konden verlaten als er een ongeluk zou gebeuren. Om het mogelijk te maken om deze constructie vast te maken moest hiervoor 16 mtr geboord worden en zijn 34 ankers gebruikt. The Skywalk kan in totaal 590.000 kg gewicht hebben. Ook dit was weer een belevenis. Ik heb het geprobeerd te filmen, maar je kunt het alleen maar weten hoe dit voelt als je er zelf overheen bent gelopen.

Hierna weer in de bus op weg naar Peyton Lake. Er is geen meer zo felblauw van kleur als dit gletsjermeer Peyton Lake, ingeklemd door de besneeuwde toppen van de Rocky Mountains. Hier zijn we op het hoogste uitkijkpunt van Icefields Parkway geweest, zo'n 2115 mtr hoog. Hier ook weer leuke mooie foto's geschoten. Hierna vervolgden we onze weg naar Calgary langs o.a. Bow Lake.

We hebben inmiddels al veel kilometers gereden, maar dit is niet vervelend, omdat we onderweg heel veel stops maken en rijden langs vele mooi plaatjes (lees gebergte (mountains), meren (lakes) en heel veel groene bomen. Ook spotten we nog wel eens een dier. Vandaag nog een beer. Heel de bus in extase, maar we waren te laat voor een goede foto.

Onderweg passeerden we ook nog  de Olympische skischans.

Om 20.00 uur in hotel Wingate aangekomen, koffers op de hotelkamer gezet en nog naar het restaurant van het hotel voor het diner.

1. Bernadette Striebeck:
    Indrukwekkend weer!
    Veel plezier.

Groet, Bernadette.
  2. Cobi:
    Hallo jongelui,
    Ziet er heel divers en prachtig uit (op die toilet na, hahahaha en ik ben niet eens mee)!
    Geniet van deze prachtige ervaring en groeten vanuit een herfstachtig Oud-Beijerland.
  3. Daisy:
    3 augustus 2023
    Prachtige plekken en foto’s weer! Indrukwekkende natuur, met al dat water & ijs.
    Leuke om zo ‘mee te reizen’! Liefs