Dag 18 Ho Chi Min City - Makong Delta

30 april 2018 - Mekong Delta, Vietnam

Dag 18 (169 km)
Ook vandaag ging de wekker al weer vroeg. Om 6.30 uur was er een wake up call, maar gek genoeg heb ik deze de gehele vakantie niet nodig gehad, want ik ben telkens een uur ervoor al klaar wakker.
De dag stond weer vol gepland met allerlei activiteiten. We verlieten Ho Chi Min City (Saigon) en komen hier morgen weer terug om het vliegtuig terug naar eerst Dubai en dan Nederland te nemen.
De Mekong Delta, deVietnamezen noemen dit de delta Song Cuu Long, wat zoveel betekent als Negendrakenrivier. In een tijdspanne van duizenden jaren sloeg hier meegevoerd rivierslib neer, waardoor de bodem zeer vruchtbaar is en op sommige plaatsen langs de kust meer dan 80 mtr per jaar aangroeit. Tegenwoordig is de delta met zijn 40.000 km iets kleiner dan Nederland. Het gebied telt een kleine 30 miljoen inwoners, ruim meer dan een kwart van de totale bevolking.
We begonnen met een grote motorboot te varen door de Mekong Delta, daarna met kleine bootjes (sampans) door de kleine inhammen van de rivier gepeddeld. Dit was weer zo bloed verziekend heet en het was laag water, dus dit hielden we al snel voor gezien. Na dit hete boottripje kregen we diverse demonstraties o.a.rijstevellen maken en drogen, kokos uit een kokosnoot halen, rijstewijn fabriceren en kokos snoepjes maken. Na afloop van deze demonstraties stond er wederom een fietstocht op de planning. Jammer genoeg begon het heel hard te regenen. Onderweg nog even geschuild bij de locals, alvorens ergens te gaan lunchen. Na de lunch lag de boot gereed om ons weer naar de bus te brengen,  maar wat bleek, de  boot wilde niet meer starten. Na een half uur kwam er een andere boot die een accu afstond en wij weer verder konden varen. Op de boot kregen we allemaal nog een kokosnoot waar we uit konden drinken. Op zich wel lekker,  maar ik zou het niet zelf bestellen.
Terug bij de bus stond ons een rit van 1,5 uur voor de boeg naar ons laatste hotel. Waar wij tevens de laatste overnachting hebben, aangezien we de volgende dag om ongeveer 20.00 uur vertrekken naar het vliegveld voor onze vlucht terug naar huis.
Overigens had van ons de trip Mekong Delta niet gehoeven.  Wij hadden het idee dat het er heel mooi was, maar het was allemaal oud en vies. We zouden huizen te zien krijgen op houten palen. Nou het waren gewoon krotten op palen. Dat mensen zo kunnen leven..... Ook Saigon viel ons heel erg tegen, vandaar dat wij het idee hadden dat de reis wat ons betreft tot het resort in Phan Tiêt  had mogen duren en daarna naar huis.
Ons laatste hotel lag in Can Tho, de grootste stad van de Delta.
Het hotel was prima. 's Avonds een diner op de pier aan de rivier genuttigd en daarna weer een taxi terug naar het hotel. Morgenochtend ging voor de meeste van ons om 5.30 uur de wekker voor een bezoek aan de floating market. Nou Raymond en ik slaan die maar  over. Wij hebben er geen zin in en bovendien hebben we morgen een hele lange dag voor de boeg totdat we in het vliegtuig zitten richting Dubai.

1. Pa en ma den Haan:
    1 mei 2018
    Goede terug reis, ma zit vandaag weer de gehele dag aan het infuus, in maasstad, ook 2 weken geleden, het gaat vrij goed ,groetjes , pa.