Dag 5 Ninh Binh - Hué

17 april 2018 - Hue, Vietnam

' s Ochtends na het ontbijt rezen we naar de historische stad Hoa Lu, de hoofdstad van Vietnam ten tijde van de Dinh- en Le-dynastieën rond het jaar 1000. We hebben daar verschillende tempels bezocht. Ons kunnen die tempels niet zo bekoren, dus wij zijn al snel langs de marktkraampjes gelopen en hebben traditionele koffie gedronken. Die mensjes zijn de  koning te rijk als je iets bij ze besteld.
Daarna zijn we met de bus een kwartiertje verder gereden om in kleine traditionele roeibootjes (sampans) te stappen voor een ontspannen boottochtje door het Van Long Nature Reserve. Een schitterend gebied dat ook wel "het Halong Bay op het vasteland" wordt genoemd. De prachtige kalkstenen rotspieken die uit het landschap omhoog rijzen en de spectaculair groene landerijen vormen een onbeschrijflijk plaatje. We werden door een roeister over de smalle riviertjes gepeddeld en hebben bijzonder genoten van de imposante natuur en de grotten waar we doorheen hebben gevaren.
's Middags stond een fietstocht op de planning. Ook dit was een hele mooie ervaring. Dwars door de rijstvelden, genieten van de natuur en de lokale bevolking. De fietstocht duurde ongeveer 1,5 uur en daarna was er tijd voor jezelf tot 21.00 uur alvorens we naar de trein gebracht werden.
We hebben samen met Jan en Marian aan het water een biertje gedronken en een hapje gegeten bij een restaurant. Rond 21.15 uur werden we opgehaald voor de treinrit. En om 22.20 uur ging onze trein naar Hué. Nou dit is ook een hele aparte ervaring. De reisleider had nog wat drank en andere lekkernijen ingeslagen voor in de trein, dus er werd eerst nog volop gekletst, gedronken en gelachen voordat iedereen ging slapen. Maar ohh wat waren de matrassen hard zeg. De bedden waren 65 cm breed en 1.80 mtr lang, dus je begrijpt dat met name sommige mannen wat moeite hadden om er tussen te komen en dan zeker op het bovenste bed. De matrassen waren zo hard dat je constant van de ene kant naar de andere kant draaide. Al met al hebben we wel geslapen. Voor degene die mij goed kennen, weten dat ik overal kan slapen, zelfs op een stoel rechtop. Haha
Eén van onze medereizigsters (Marian) wilde 's nachts niet op de vieze toilet in de trein en besloot toen maar in het kleine pedaalemmertje te plassen.

1. Bernadette Striebeck:
    18 april 2018